Wat is dat en is het een alternatief voor het echte?
Sandra Harmsen heeft haar masterthesis over dit onderwerp geschreven. Ze geeft aan wat er onder virtueel wordt verstaan;
‘een gebiedonderzoeken en/of observeren zonder daar ter plekke aanwezig te zijn, gebruikmakend van de computer met geo-ICT-applicaties die een realistische weergave van de werkelijkheid geven’
, geeft voorbeelden en heeft onderzocht wat docenten, experts en leerlingen er van vinden. Ze koppelt haar onderzoek aan de begrippen leefbaarheid en duurzaamheid. Kun je met virtueel veldwerk deze onderwerpen in de les behandelen? Welke voor- en nadelen zitten daar aan vast?
De rol van geo- ICT is bij dit virtuele veldwerk essentiëel. Wat is dat en kan ik dat?
Een voorbeeld van hoe het zou kunnen: http://aardrijkskunde.vakcommunity.nl/blog/view/26016242/virtuele-excursie-met-de-klas
Haar hele thesis kun je hier Virtueel Veldwerk in het Voortgezet Aardrijkskundeonderwijs lezen.